Beleving door technologie

Intuïtieve techniek als totaalpakket voor gasten en personeel

Intuïtieve techniek als totaalpakket voor gasten en personeel

Technologie creëert tijd en ruimte voor wat echt telt. Al kan dat enkel wanneer die geïmplementeerde technologie ook intuïtief aanvoelt voor de gasten en het personeel van een hotel. The Wizard of Dreams zet in op slimme integratie van technieken in de zorg- en hotelsector. “Zo scheppen we een gepersonaliseerde beleving voor alle betrokken partijen”, zegt oprichter Tony Van der Voort. Zoals in Hotel Cobergher in Kortrijk.

The Wizard of Dreams startte in 2004 met een uitgebreide kennis en expertise in domotica. Zo groeiden ze uit tot een volwaardige systeemintegrator. “Al zijn we veel meer dan dat. We zijn een echte buddy voor de eigenaars en het personeel van een hotel”, zegt zaakvoerder Tony Van der Voort. “Om dromen te kunnen waarmaken, vertrekken we vanuit een brainwave. Je kan dat zien als een grote brainstormsessie van hoe de hotelbeleving of een nacht in een hotel er moet uitzien. Wat wil je als werknemer of eigenaar? Wat wil de gast? Dat is de basis van waaruit we vertrekken. Techniek is een hulpmiddel, geen doel.”

Na de brainwave neemt het team van The Wizard of Dreams de projectbegeleiding voor zijn rekening en ondersteunt de bouwheer doorheen het hele traject. “Hoe pakken we dit samen aan? In deze fase worden ideeën omgezet in realistische oplossingen op maat. Of om in ons jargon te blijven: hier begint de magie.”

“Om dromen te kunnen waarmaken, vertrekken we vanuit een brainwave. Je kan dat zien als een grote brainstormsessie van hoe de hotelbeleving of een nacht in een hotel er moet uitzien. Wat wil je als werknemer of eigenaar? Wat wil de gast? Dat is de basis van waaruit we vertrekken. Techniek is een hulpmiddel, geen doel.”

Techniek als meerwaarde

Wat echt telt is voor iedereen in het project anders. Om dromen naar technologie te vertalen, staat service centraal: luisteren, meedenken, af en toe eens buiten de scope durven gaan en ondersteunen. “Zo verdeelden we initieel geen hardware. We merkten dat dit vaak fout liep of dat producten niet op elkaar afgestemd waren. Daarom bieden we dit nu aan en we zien meteen de toegevoegde waarde”, zegt Tony. “Een suite is een technisch eilandje op zich, daarom ondersteunen we de installateur door de componenten voor te programmeren, te labelen en te verpakken per kamer. Zo blijft het overzichtelijk.”

In het Cobergher Hotel lag dat verhaal anders. Door de historische opbouw van het project en omdat The Wizard of Dreams pas later in het traject betrokken werd, moest een andere oplossing gezocht worden. “Dat hield ons niet tegen om per suite en doorheen het hele hotel een bepaalde beleving te creëren met technologie. De technieken moesten toegankelijk en volledig geïntegreerd worden in de beleving van het hotel. Dat was zeer intensief door de complexiteit van de verschillende panden die eengemaakt waren, maar het is een absolute meerwaarde voor de gastenervaring. Een touchscreen in de kamer laat je verlichting, audio, bluetooth, temperatuur, de gashaard, … instellen. Dat verloopt automatisch wanneer je deur naar je suite opent, maar pas je aan volgens je wensen. Ook het onthaal kan dit voor je regelen. 

Na tien minuten afwezigheid gaat alles uit en schakelt de verwarming automatisch ‘enkele graden lager’, voor een duurzaam effect. De bediening zelf verloopt via het touchscreen of via intuïtieve panelen aan je deur, bed of badkamer. Wanneer je nadert met je hand, licht het scherm op en zie je de functionaliteiten en sferen. Het touchscreen past zich bovendien steeds aan naar de taal van de boeking, of de taal op de badge.”

Eenvoudig beheer

Het zenuwcentrum van het volledige systeem is de building management software, een centrale tool die alles aanstuurt. Je ziet of iemand aanwezig is in de kamer, past de temperatuur aan, schakelt de lichten uit, …

“Tijdens een hittegolf kan je bijvoorbeeld alle kamers al op koeling zetten, individueel of globaal”, zegt Tony. “Zo is in het CORNR-hotel de verwarming gekoppeld aan raamsensoren, waardoor de verwarming niet aanslaat wanneer het raam openstaat. Wil de gast dit toch, dan past de medewerker de temperatuur via het systeem aan of schakel je de raamsensor uit. Het laat je bovendien ook toe om te anticiperen op specifieke wensen van terugkerende gasten.”

The Wizard of Dreams brengt een eenvoudig en intuïtief systeem samen met energiebesparende functies en beleving voor het team en de gasten. “Al is het pas compleet wanneer alle technologie in een gebouw samenwerkt. Zo creëer je smart buildings. We vertrekken van een visie en werken toe naar de volledige systeemintegratie. We voeren marktonderzoek, ondersteunen de leverancier met voorbereide en voorgeprogrammeerde producten, doen de programmatie van de domotica en de integratie met de andere technieken, wonen ieder werkoverleg bij en voorzien opleidingen en ondersteuning voor het personeel. De eerste dagen zijn we dag en nacht aanwezig om onze klanten maximaal te ondersteunen wanneer het systeem in de praktijk wordt omgezet. Ook nadien blijven we uiteraard aan hun zijde staan. Via de building management software hebben we remote toegang tot de systemen. Zo kunnen we snel schakelen en zaken aanpassen en loggen. Dat is een win-win op je operationele kost. Bovenop de sturingen die zoveel mogelijk geautomatiseerd verlopen en waarvoor je geen personeel hoeft in te zetten. Kortom: met systeemintegratie creëer je tijd en ruimte voor wat echt telt.”

 

Play Video
Scroll to Top